Piratpartiet börjar ta emot bitcoindonationer

Piratpartiet har nu börjat ta emot donationer genom Bitcoin. De blir då det första partiet i Sverige att ta emot donationer genom det decentraliserade kryptovalutasystemet. Bitcoin är en ny valuta som saknar fysisk motsvarighet och bara finns i digital kod, och överföringarna sker helt utan medverkan från banker.

- Den nya tekniken är decentraliserad, säker, och öppen, och det är Bitcoin ett utmärkt exempel på, säger Anton Nordenfur, Piratpartiets partiorganisatör. Bitcoin tar tillbaka makten över pengarna från bankerna till individerna, och som ett modernt parti är det självklart för oss att använda det.

Bitcoinsystemet gör det omöjligt att spåra varifrån en transaktion kommer, vilket hindrar tredjepartsinblandning på ett annat sätt än vid traditionella pengasystem. Piratpartiet använder det nu jämte vanliga banköverföringar för att samla in valfonden till extravalet den 22 mars.

- Vår budget är bara en bråkdel av de andra partiernas, och när vi inte får statligt stöd måste vi förlita oss på donationer, berättar Anton Nordenfur. Självklart vill vi göra det så enkelt som möjligt att donera, och där är Bitcoin framtiden.

Piratpartiets bitcoinadress är 13ECmGpXGMX1ARxkVH5iNiH3QEBtiXaKCC.

Anton Nordenfur
Partiorganisatör
anton.nordenfur@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har idag över 50 aktiva systerorganisationer runt om i världen med folkvalda representanter i bland annat Tyskland, Island, Kroatien, Katalonien och Österrike.