​Piratpartiet går in i valrörelsen utan partiledare

I helgen skulle Piratpartiets styrelse samlas för ett ordinarie möte och julavslutning som varit inplanerat sedan ett år tillbaka. Förra veckans händelser ställde planerna på huvudet och det var en ovanligt stor skara bestående av den avgående och tillträdande styrelsen samt nyfikna medlemmar som samlades i Uppsala. På dagordningen var det två ödesfrågor: hanteringen av partiledare Anna Trobergs sorti, och frågan om hur partiet skulle förhålla sig till beskedet om ett förestående extra val i mars.

Man skulle kunna tro att det var ett stukat gäng som samlades, men så var inte fallet. Stämningen i rummet andades kampvilja och revanschlusta. När frågan om partiet skulle ställa upp i valet ställdes fanns ingen tvekan, ingen diskussion, trots att två val under det senaste halvåret tömt partikassan och slitit på de ideella krafter som håller partiet igång.

- Politiska partier finns för att ställa upp i val, så enkelt är det, säger styrelsens sammankallande Malin Ahnberg. Självklart kommer vi att ställa upp om det blir extra val i mars. Vi är sugna på revansch. Vi vill visa att vi kan bättre än i höstas. De som tror att vi har gett upp har inte förstått hur viktiga piratfrågorna är.

I partiets interna diskussioner efter riksdagsvalet har det stått klart att partiledaren behöver ett starkare mandat från medlemmarna. En sådan process tar mer tid än vad som finns innan det är dags att gå in i en valrörelse. Därför har styrelsen beslutat att tillfälligt vakantsätta partiledarposten. För att klara av en valrörelse utan partiledare utsåg styrelsen Anton Nordenfur till partiorganisatör, med ansvar för det administrativa arbete som tidigare utförts av partiledningen, samt Mikael Holm till valsamordnare, med ansvar för genomförandet av valrörelsen. När partiet utsett sina riksdagskandidater, blir det upp till listans toppnamn att företräda partiet i valrörelsen.

- Vi har många stora utmaningar framför oss, säger Anton Nordenfur. En av de viktigaste, vid sidan av ytterligare en valrörelse så här tätt inpå den förra, är att lösa de problem med partiets kultur som Anna Troberg lyft. Om vi inte lyckas bli ett inkluderande parti där alla känner sig välkomna och där samtalsklimatet skapar arbetsglädje och gemenskap, då kommer vi få mycket svårt att hantera de andra utmaningarna vi står inför.

Piratpartiet är en ideell folkrörelse som byggs av alla de timmar som medlemmar och aktivister lägger ner på att utveckla och föra ut partiets politik. Styrelsens beslut i helgen grundar sig i tanken att det är varje medlems bidrag som avgör framgången i vårens val, inte partiledning eller partistyrelse.

Malin Ahnberg
Sammankallande i partistyrelsen
malin.ahnberg@piratpartiet.se

Anton Nordenfur
Partiorganisatör
anton.nordenfur@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har idag över 50 aktiva systerorganisationer runt om i världen med folkvalda representanter i bland annat Tyskland, Island, Kroatien, Katalonien och Österrike.