​ Anna Troberg: Jag står inte till Piratpartiets förfogande som partiledare 2015

Hej media!

Jag har i dag meddelat Piratpartiets ledning, styrelse och medlemmar att jag inte är tillgänglig för posten som partiledare nästa år. Även vice partiledare Marit Deldén och partisekreterare Henrik Brändén har meddelat att man inte står till partiets förfogande för respektive post under kommande år.

Detta betyder rent konkret att jag och resten av partiledningen lämnar våra uppdrag när vårt mandat går ut den 31 december. Det blir då styrelsens uppgift att se till att partiet får en ny partiledare 2015.

Ett längre uttalande om grunderna till mitt beslut finns att läsa  på min privata blogg.

Marit Deldén och Henrik Brändén skriver om sina beslut på sina respektive bloggar.

Det tar naturligtvis tid att vänja sig vid att ”inte vara tillgänglig för posten som partiledare nästa år”, men det känns bra och spännande. Det betyder nämligen att jag nu är tillgänglig för allt det där andra i livet som jag inte varit tillgänglig för under lång tid.

Partiledare brukar skriva ett politiska testamente när de lämnar sin post. Dessa riktar sig till målgruppen ”alla som tycker om att se röd, blå eller möjligen grön färg torka”. Det hoppas jag att ingen förväntar sig av mig. Min bok  Alla har en åsikt som alla andra idioter borde lyssna på är istället ett tragikomisk spektakel fullt av hjälp och stjälp till de som kämpar med sina egna och andras åsikter i den digitala tidsåldern. Den riktar sig till den betydligt bredare målgruppen ”alla som har en åsikt som alla andra idioter borde lyssna på”.

Boken kommer att finns tillgänglig för gratis nedladdning. Fyll i din  mejladress här, så kommer det ett mejl i januari när boken släpps.

Det är dags för mig att sätta kurs mot nästa äventyr. Jag har hört att de har riktigt   gott kaffe i nästa nebulosa. ;-)

Anna
–——————-
Anna Troberg
Partiledare

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har idag över 50 aktiva systerorganisationer runt om i världen med folkvalda representanter i bland annat Tyskland, Island, Kroatien, Katalonien och Österrike.