Smyg inte igenom ett framtida Nato-medlemskap – folkomrösta!

Det finns ingen folklig opinion för ett svenskt Nato-medlemskap. Trots detta har regeringen beslutat att Sverige ska skriva under ytterligare ett samarbetsavtal med Nato. Piratpartiet motsätter sig att man steg för steg smyger sig närmare ett Nato-medlemskap utan en öppen politisk debatt och föreslår i stället en framtida folkomröstning i frågan.

Piratpartiets partiledare, Anna Troberg:

– Smygande och tassande har tyvärr blivit modus operandi när det gäller svensk säkerhetspolitik. Det är ovärdigt en demokrati. Folket ska inte luras på avtal och lagstiftning i små, små steg utan öppen politisk debatt och möjlighet att påverka. Det är sorgligt att transparensen återigen lyser med sin frånvaro.

Partiet efterlyser en öppen politisk debatt om ett svenskt Nato-medlemskap, en debatt där konsekvenserna av att gå med eller att stå utanför diskuteras grundligt. Målet med diskussionen är att så småningom ge folket en möjlighet att besluta i frågan genom en folkomröstning.

– Politiker kommer alltid att välja det minsta motståndets väg. Därför måste vi göra alla dåligt upplysta bakvägar jäkligt bökiga att obemärkt smyga sig igenom med känsliga avtal och lagstiftning i ryggsäcken, säger Troberg.Det är skamligt att allt fler viktiga beslut delas upp i till synes ofarliga tårtbitar som medborgarna sedan tvångsmatas med tills de står inför fullbordat faktum.

Anna Troberg skriver i dag om det hela på Nyheter24. Läs artikeln här.

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har idag över 50 aktiva systerorganisationer runt om i världen med folkvalda representanter i bland annat Tyskland, Island, Kroatien, Katalonien och Österrike.