Piratpartiet Linköping börjar ta emot donationer med Bitcoin

Piratpartiets lokalförening i Linköping har nu börjat ta emot donationer genom kryptovalutasystemet Bitcoin. Det gör dem till det första partiet i Östergötland att ta emot donationer som sträcker sig bortom de traditionella betalningsmodellerna.

- Bitcoin är ett perfekt exempel på den nya teknik som internet öppnar upp för, berättar Anton Nordenfur, ordförande för Piratpartiet i Linköping. Med Bitcoin kan en person skicka pengar till en annan utan någon inblandning av en tredje part som en centralbank. Som ett modernt parti är det självklart för oss att använda oss av det här.

Bitcoin skapades 2009 som en digital valuta utan någon motsvarighet i den fysiska världen. Systemet gör det omöjligt att spåra varifrån en transaktion kommer, vilket hindrar exempelvis myndigheter från att påverka det som de gör med traditionella pengasystem.

- Vi är inte det första Piratpartiet som satsar på Bitcoin, det har även våra lokalföreningar i bland annat Stockholm och Norrköping. Men vi är definitivt långt före de andra politiska partierna. Men självklart fortsätter vi ta emot donationer även på de vanligare sätten.

Piratpartiet Linköpings Bitcoinadress är 1GzcGVF5iW87BX2dyWxSzp4tqB2pLwq6NL.

Anton Nordenfur, förstanamn på kommunlistan och kandidat till riksdagen

anton.nordenfur@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett ungt men kraftfullt parti, och det enda som tror på Linköpings framtid. I EU-valet 2014 fick de 4% av rösterna i Linköping, och i september satsar de på att ta sig in i kommunfullmäktige och landstinget.

www.piratpartietlinkoping.se