Piratpartiet vill bygga skyskrapor i Linköping

Piratpartiet vill modernisera Linköping och bekämpa bostadsbristen, och tänker därför satsa på en tätare stad med både höghus och skyskrapor. I sitt kampanjmaterial lanserar de nu en vision över framtidens skyline, där flera skyskrapor når högt över Domkyrkans torn.

- Vi lever i ett nytt millenium, men Linköpings politiker vill dra oss tillbaka in i 1900-talet, säger Anton Nordenfur, Piratpartiets förstanamn till kommunfullmäktige. Det är god tid att ge Linköping en riktig skyline.

Sedan 2003 har två större byggnader kommit till i Linköping, Drottningtornet vid Stångån och Tornet i Tornby. Bägge kom först efter långa debatter och högljudd kritik, och villkorades på att de inte skulle ta ut Domkyrkans roll i stadsbilden.

- När det byggs nytt hörs det alltid kritik, men det tystnar. Våra höghus är idag lika viktiga för stadsbilden som Domkyrkan och vattentornet. Med den växande bostadskrisen är det viktigare än någonsin att bygga staden uppåt och inte bara horisontellt – annars får vi samma problem som Stockholm där bara de rikaste har råd att bo i själva staden.

Piratpartiet siktar på ett tudelat tillvägagångssätt, där de dels vill sätta ökade krav på Stångåstaden samt även öppna upp och minska kraven och byråkratin som idag hindrar privata bolag att bygga.

- Framtidens Linköping måste ha varierade bostäder, med både billiga hyresrätter och lyxiga bostadsrätter, med en gemytlig innerstad och en modern skyline, avslutar Anton Nordenfur.

Piratpartiets kampanjfolder med framtidens Linköpings skyline går att läsa på http://media.piratpartietlinkoping.se/2014/07/folder_lnkng_K2.pdf

Anton Nordenfur, förstanamn på kommunlistan och kandidat till riksdagen

anton.nordenfur@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett ungt men kraftfullt parti, och det enda som tror på Linköpings framtid. I EU-valet 2014 fick de 4% av rösterna i Linköping, och i september satsar de på att ta sig in i kommunfullmäktige och landstinget.

www.piratpartietlinkoping.se