Piratpartiet presenterar talespersoner för utrikespolitik samt för arbetsmarknad och social trygghet

Piratpartiet
utser idag talespersoner inom två nya politiska områden. Björn
Flintberg från Helsingborg ska föra partiets talan i frågor kring arbetsmarknad och social trygghet. Mattias Bjärnemalm, som arbetar med internetpolitik i Europaparlamentet, blir utrikespolitisk talesperson.

Talespersonen för arbetsmarknad och social trygghet, Björn Flintberg, är egenföretagare och ordförande för Piratpartiet i Helsingborg.

- Arbetsmarknadsfrågor och sociala frågor går hand i hand inför en framtid där vi allt oftare byter karriär, utbildar oss och har olika anställningsformer, säger Björn Flintberg. Som talesperson vill jag bidra till en modern, framtidsinriktad och öppen diskussion om hur vi bäst anpassar oss till ett alltmer digitaliserat och automatiserat samhälle.

Mattias Bjärnemalm, som utsetts till talesperson för utrikespolitik, är bosatt i Bryssel och arbetar med internetpolitik i Europaparlamentet.

- Nätet
har suddat ut gränserna mellan här och där. Det är idag inte längre
rimligt att acceptera att mänskliga rättigheter förtrycks enbart för att
det sker någonstans långt borta, säger Mattias Bjärnemalm. Vi menar att
en satsning på robusta decentraliserade IT-nätverk i biståndspolitiken
främjar demokratiuteckling och yttrandefrihet i de länder där behovet är
som störst.

Piratpartiets partiledare, Anna Troberg, gläds över de nya talespersonerna:

Inför valet i september vill vi sätta fokus på att Piratpartiet
breddat sin politik, säger Anna Troberg. Vi går till val med en spetsig
politik inom alla tradionella politikområden, med utgångspunkt i våra
principer om en vital demokrati, mänskliga rättigheter och ett dynamiskt
kunskapssamhälle.

(Bildmontage: Till vänster Björn Flintberg. Till höger Mattias Bjärnemalm. Se nedan för pressbilder och info om fotograf.)

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Björn Flintberg
Talesperson för arbetsmarknad och social trygghet
bjorn.flintberg@piratpartiet.se
Pressbild. Fotograf: Rikard Kjell, Lejkfoto.

Mattias Bjärnemalm
Utrikespolitisk talesperson
mattias.bjarnemalm@piratpartiet.se
Pressbild. Fotograf: Stefan Rouden.

Om Piratpartiet

Piratpartiet är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har idag över 50 aktiva systerorganisationer runt om i världen med folkvalda representanter i bland annat Tyskland, Island, Kroatien, Katalonien och Österrike.