Piratpartiets valstuga i Linköping vandaliserad

Piratpartiets valstuga på Trädgårdstorget i Linköping har blivit vandaliserad med klotter och nedrivna affischer.

- Det har både förekommit klotter på valstugan och på valaffischerna, och sen har de rivit ned flera affischer. Det är trist att det finns sådana som ogillar oss så, säger Anton Nordenfur, ordförande för Piratpartiet i Linköping. Det hindrar oss dock inte i valrörelsen, vi slår bara upp nya valaffischer och täcker över klottret.

Valstugan i Linköping kom rimligt undan – i Norrköping försökte någon bränna ned piraternas valstuga, i Stockholm vältes den omkull i förra veckan, följt av ett inbrott i måndags. I Malmö revs en hel vägg sönder, medan övriga partier fick lida av klotter om att bojkotta EU-valet.

- Många ställer sig tyvärr väldigt kritiska till det här valet, säger Anton Nordenfur. Det finns mycket som är fel med EU, men vi tjänar ingenting på att bojkotta. Då är det bättre att låta ett parti som Piratpartiet vara på plats i Bryssel för att bota det stora demokratiunderskottet och ta mer makt tillbaka till de folkvalda och till medlemsstaterna.

Piratpartiet fortsätter att ha sin valstuga på Trädgårdstorget fram till valdagen på söndag.