Piratpartiet: Nu ber vi EU-kommissionen riva upp den svenska lagen om datalagring

-Den svenska lagen om datalagring är olaglig. Den ogiltigförklarades genom att det EU-direktiv den bygger på föll i EU-domstolen för två veckor sedan. Eftersom den svenska regeringen och socialdemokraterna nu vägrar följa EU-domstolens dom, ber vi EU-kommissionen om hjälp för att riva upp datalagringen i Sverige. Detta säger Christian Engström, som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

-Man skall vara försiktig med att be EU styra och ställa över EU:s medlemsstater. Men när det gäller de mänskliga rättigheterna tvekar vi inte att be EU om hjälp. Kommissionen är fördragens och människorättsstadgans högsta väktare och den är skyldig att ingripa när ett medlemsland inte respekterar folkets rättigheter, säger Christian Engström (PP).

-På samma sätt som regeringen och (S) hävdade att Sverige var tvingat att göra EU:s datalagringsdirektiv till svensk lag är Sverige tvingat att upphäva denna lag när EU-direktivet nu har förklarats olagligt. Svenska politiker kan inte välja att följa EU:s påbud bara när det passar dem, säger Christian Engström (PP).

-Jag har ställt en fråga till EU-kommissionen om vad den tänker göra för att datalagringslagarna i medlemsstaterna skall upphävas, nu när direktivet har ogiltigförklarats av EU:s högsta domstol. Detta gäller så väl Sverige som övriga EU-länder, säger Christian Engström (PP).

-Med tanke på att EU-domstolen sagt att urskiljningslös massövervakning inte är acceptabel och att övervakning endast får inriktas mot människor som är misstänkta för allvarliga brott, så är det inte bara datalagringen som måste rivas upp i Sverige. Det gäller även FRA-lagen, som lider av samma problem, säger Christian Engström (PP).

-Det värsta med hela den här historien är att regeringen och (S) inte ville begripa att masslagring av data om alla svenskars alla telefonsamtal, mobilsamtal, SMS, e-postmeddelanden, nätuppkopplingar och mobilpositioner är en kränkning av medborgarnas rätt till privatliv. Dessa partier har ingen respekt för våra fri- och rättigheter. Det gör mig orolig, avslutar Christian Engström som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.