Piratpartiet: Nu måste datalagringsdirektivet rivas upp!

EU-domstolen har just ogiltigförklarat EU:s datalagringsdirektiv.

-EU-domstolen ger oss Piratpartister rätt i att teledatalagringen är ett oacceptabelt ingrepp i medborgarnas rätt till privatliv, säger Christian Engström som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

-EU-domstolen ger allianspartierna i regeringen och socialdemokraterna bakläxa. Genom att göra datalagringsdirektivet till svensk lag bröt de mot Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna. Vilket är precis vad vi varnade för och exakt den invändning som regeringen och (S) viftade bort, säger Christian Engström (PP).

-Nu står vi här med lagring av data om alla svenskars alla telefonsamtal, SMS, e-postmeddelanden, nätuppkopplingar och mobilpositioner. Det är ett grundlagsvidrigt övergrepp på våra rättigheter. Därför förväntar vi oss att regeringen omedelbart gör vad som krävs för att upphäva den svenska lagen om datalagring, säger Christian Engström (PP).

-Detta kommer att hamna på Europaparlamentets bord efter EU-valet. Då krävs det att Piratpartiet blir omvalt och finns på plats för att slutligen döda datalagringsdirektivet, avslutar Christian Engström, ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

EU-domstolens pressmeddelande: