Europaparlamentet virrigt om skydd av barn

Under tisdagen antog Europaparlamentet ytterligare en resolution om skydd av barn av barn i en digital värld. Resolutionstexten handlar dock relativt litet om att skydda barn från övergrepp. Istället fokuserar den på kontrollsystem mot moraliskt skadlig information. Piratpartiet är kritiska mot både problemformuleringen och lösningsmodellerna.

- Det är ett stort problem att de som vill filtrera och blockera internet helt har lyckats åsidosätta debatten om hur man skyddar riktiga barn från riktiga övergrepp, säger Amelia Andersdotter, för närvarande Europaparlamentets yngsta ledamot.

Resolutionen har resulterat i över 180 ändringsförslag. Många av dem vill slå vakt om rättssäkerheten, yttrandefriheten och medborgarnas fria tillgång till Internet.

- Istället för att blockera Internet bör insatserna inriktas på bevisat verkningsfulla medel. Det är övergreppen som sådana vi måste förhindra. Det är förövarna vi måste komma åt – för barnens eget bästa, säger Amelia Andersdotter.

När EU-parlamentarikern Amelia Andersdotter frågade kommissionen om de kan visa att redan befintlig blockning av hemsidor, som finns i många medlemsstater, hjälpt till att faktiskt hindra eller straffa övergrepp mot barn var det tydligt att inte kommissionen inte har ett svar på frågan.

- Vi mycket kritiska till Cecilia Malmströms hållning i frågan om internetfiltrering. Jag menar att vi skyfflar problemet med övergrepp mot barn under mattan snarare än bidra till att hjälpa barn.

- Att parlamentet dessutom önskar lägga över större ansvar på privata aktörer att bestämma vad som är lämpligt eller inte för barn att se är allvarligt och rättsosäkert. Det är uppenbart att privata aktörer inte kan bära det ansvar som vi i normala fall lägger över på domstolar, avslutar Amelia Andersdotter.