Piratpartiet deltar i världsomfattande webbstrejk

Imorgon, onsdag den 18/1, går stora delar av Internet ut i en strejk mot den föreslagna amerikanska censurlagen SOPA/PIPA. Detta görs genom att organisationer, företag och enskilda personer svartlägger eller på annat sätt censurerar sina webbsajter. Svenska Piratpartiet deltar i strejken.

Lagpaketet SOPA/PIPA öppnar bland annat för möjligheten att när som helst och utan en ordentlig rättslig process släcka ner webbsidor som kan misstänkas för upphovsrättsintrång.

- Redan i dag agerar upphovsrättsindustrin extremt aggressivt och använder anklagelser om upphovsrättsintrång som ett medel att tysta människor och organisationer, säger Anna Troberg, partiledare för Piratpartiet. Med stöd av SOPA/PIPA skulle de bli ett än större hot mot allas vår yttrandefrihet, grundläggande rättssäkerhet och demokrati.

Förutom Piratpartiet kommer bland andra Wikipedia, Reddit, Boing Boing, WordPress, Lolcats och Mozilla att delta i strejken.

– Det är oerhört viktigt att visa hur mycket av det vi alla tycker är självklart som skulle gå förlorat om SOPA/PIPA-lagstiftningen går igenom, säger Troberg. Internet är inte upphovsrättsindustrins privata ungdomsgård som de kan låsa dörren till när de känner för det. Internet är ett demokrativerktyg som tillhör oss alla.

SOPA/PIPA och annan liknande lagstiftning är ett reellt hot mot enskilda människors möjligheter att göra sig hörda i den offentliga debatten. Möjligheten att själv bidra till nätets rika ekosystem skulle drabbas hårt i och med att lagstiftningen i princip skulle omöjliggöra användargenererat material, som till exempel kommentarer, twitter och annan social media.

- Vi hoppas att strejken ska göra så att politikerna får upp ögonen för hur stora konsekvenser sådan här repressiv lagstiftning kan få för det samhälle vi har byggt upp på och kring internet, säger Troberg. I morgon kan alla som har en blogg eller hemsida göra verklig skillnad för vår gemensamma framtid. Jag hoppas att så många som möjligt tar chansen.

Mer information:
Informationsfilm om SOPA/PIPA
Wikipedias uttalande om sin blackout

Kontakt:
Anna Troberg, partiledare, 0704-676273