Piratpartiet nyanställer i hela Sverige

Piratpartiet har länge hävdat att upphovsrättsindustrins statistik om förlorade inkomster är påhittad. Nu har partiet dock upptäckt att summorna är verkliga och betydande. Med de insparade pengarna tänker partiet nyanställa i Sverige och köpa en semesterort.

— Jag är glad att kunna meddela att vi idag annonserat ut över sex miljoner nya tjänster, säger Anna Troberg, partiledare för Piratpartiet. Med vår nya starka ekonomi ser vi fram emot att säkra medborgarrätten både i Sverige och internationellt med hjälp av dessa blivande kollegor.

Det var en slump som gjorde att Piratpartiet upptäckte att upphovsrättsindustrins påstådda förluster, som vida översteg den totala bruttonationalprodukten för hela planeten, faktiskt kunde stämma. Partiet har tidigare menat att pengar inte kan uppstå ur tomma intet.

— Det är roligt att kunna skapa alla dessa nya arbetstillfällen, säger Troberg. Det visade sig att man bara behövde ställa två datorer hemma och låta dem kopiera musik och film mellan varandra, fram och tillbaka, och så kommer det flera miljoner kronor på bankkontot per timme. Uppenbarligen har dessa pengar tidigare gått till upphovsrättsindustrin.

— Genom att var och en av våra tusentals medlemmar kopierar musik mellan sin laptop och stationära dator, så kan vi på detta sätt generera en bra bit mer än Sveriges bruttonationalprodukt, fortsätter Troberg. Detta ger oss en mycket stark ekonomi.

Piratpartiet avser att behandla sina nya anställda mycket väl, och kommer bland annat att erbjuda relaxavdelningar utanför Sverige:

— Ja, vi får ju lite pengar över efter att vi anställt hela Sverige, säger Troberg. Vi tänkte köpa en semesterort också. Schweiz, till exempel.

Anna Troberg, partiledare för Piratpartiet, 010-3333 401.