Piratpartiet välkomnar en bred uppslutning mot datalagringsdirektivet

Bahnhof har i ett uppmärksammat utspel redovisat att de inte kommer att hörsamma det förestående datalagringsdirektivet. De kommer istället att låta sina kunders trafik gå genom en så kallad VPN-tunnel. Det är en teknik som gör att ingen, inte heller Bahnhof, har tillgång till information om kundernas förehavanden på nätet.

— Bahnhofs beslut är glädjande och visar tydligt på att människor i dag värnar om sin personliga integritet och förväntar sig att deras internetleverantörer också gör det, säger Piratpartiets partiledare, Anna Troberg. Samtidigt är det tråkigt att man som vanlig, laglydig medborgare nu tvingas välja tekniska lösningar som man tidigare trott att endast kriminella ansett sig behöva. Det grumlar naturligtvis glädjen en smula.

Journalistförbundet har även de synpunkter och kallar till demonstration på torsdag morgon i Stockholm, mot datalagringsdirektivet. Direktivet gör att journalister, som har lagstadgad skyldighet att bistå med meddelarskydd, inte längre kan utlova ett sådant skydd med hundraprocentig säkerhet.

— Den viktiga möjligheten att i förtroende kunna berätta för en journalist om orättvisor som begås i samhället går helt förlorad i och med datalagringsdirektivet. Det skapar ett stort demokratiproblem. Vi i Piratpartiet anser att det behöver arbetas betydligt mer med just detta problem, inte minst parlamentariskt, eftersom det är i EU-parlament och riksdag som de här eländiga lagarna klubbas igenom, fortsätter Anna Troberg.

Som enda partier i riksdagen har MP och V utlovat att genomföra en minoritetsbordläggning för att skjuta upp införandet av direktivet ett år. Samma åtgärd som FRA-lagpaketet genomgick.

— Jag hoppas att vi kommer att få se samma breda uppslutning mot datalagringsdirektivet som vi såg mot FRA-lagen, säger Troberg. Datalagringsdirektivet är i princip en FRA-lag på steroider. Målet för Piratpartiets långsiktiga politiska arbete är att sätta stopp för den här typen av integritetskränkande lagstiftning. De få riksdagsledamöter som orkar motsätta sig utvecklingen mot ett övervakningssamhälle behöver akut stöd från fler parlamentariska alternativ.

Anna Troberg, partiledare för Piratpartiet, 010-3333401
Pressbilder: http://www.annatroberg.com/pressbilder/