Miljöpartiet sviker fildelningslöfte

Tre dagar. Så lång tid tog det för Miljöpartiet att svika sitt vallöfte om att arbeta för en fullständig legalisering av fildelning. Rösterna har inte ens räknats färdigt.

EU-parlamentet röstade idag igenom den kontroversiella Gallo-rapporten, som kräver hårdare tag mot bland annat fildelning av film, musik och spel på Internet. Miljöpartiets Isabella Lövin röstade för rapporten.

— Det är bedrövligt. Miljöpartiet har framställt sig som fildelarnas vänner under hela valrörelsen, med lika stor framtidstro som Piratpartiet, säger Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet. Sedan går miljöpartister och röstar igenom en av de mest framtidsfientliga rapporterna som nånsin legat på bordet.

Piratpartiet är mycket missnöjt med Miljöpartiets svek, både mot väljarna och mot framtiden.

kontakta Rick Falkvinge (PP), partiledare, 010-3333401
kontakta Anna Troberg (PP), vice partiledare, 010-3333402
se Piratpartiets presscenter för bilder och andra pressresurser

Sophia B skrev

Att parlamentarikerna inte lyder under sina partier, utan efter själva valet sitter på eget mandat torde inte vara någon nyhet. Det är precis som i riksdagen.

Det gör att valet av parlamentariker med gott omdöme är det enda styrningsverktyg som tillhandahålls, vilket för ett parti med direkt medlemsnominering och direkt medlemsval handlar mer om tur än om någonting annat (en tur vi förvisso haft i parlamentshänseende). Någonting som kanske borde stämma till eftertanke i valet av selektionsprocess.

Med hänsyn till den yvighet som funnits i vår riksdagskandidatsgrupp och hur den förmått agera som en röst, så känns det som att lite ödmjukhet vore på plats från vår sida. Vi hade kunnat stå inför precis samma situation själva och då inte velat få hela partiet fällt för dylika snedsteg.

Själv blir jag rätt störd när hela PP förknippas med enskilda foliehattar. Kan tro att andra känner likadant inom sina partier.

Mab skrev

Sandra: svaret på din fråga till Max är enkel. Isabella Lövin tror på att värna, bevara och stärka upphovsrätten. Hon går här tvärt emot partilinjen och driver alltså sin egen politik. Att hon har den åsikten har hon varit tydlig med under en längre tid.

Eftersom partiernas makt över sina EU-parlamentariker är nära på noll så finns det ingenting som miljöpartiet kan göra för att stoppa henne från att rösta mot partilinjen.

Med det sagt har dock Max helt rätt i att partilinjen på inget sätt förändrats, vilket insinueras i vårt pressmeddelande. Något jag personligen tycker är väldigt beklagligt, då jag hoppats att vi inom piratpartiet inte så enkelt skulle hänfalla åt att försöka knipa billiga poänger.

Sandra skrev

Max: har du något enkelt svar på varför din partikamrat röstade för Gallo-rapporten?

Begriper ju så klart att debatten inte är helt enkel, politik är sällan det men det skulle kännas bra med någon slags orsak…

Simon skrev

”det är den linjen vi kommer att driva i riksdagen.”

Är det bara jag som känner ett stort ”eller?” i luften?

Max Andersson (mp) skrev

Jag förstår om du är irriterad på den av våra två ledamöter som röstade för Gallorapporten.

Men jag vill påpeka att vi även har en partistyrelse, en riksdagsgrupp, kongressbeslut, ett EP-valmanifest och ett riksdagsvalsmanifest också.

Miljöpartiet har gått till val på att avkriminalisera fildelningen och det är den linjen vi kommer att driva i riksdagen.

ANNM skrev

Max:
När hälften av miljöpartiets ledamöter röstar på ett alternativ och hälften på raka motsatsen spelar det ju ingen som helst roll vilken åsikt partiet säger sig ha.

Calyptratus skrev

Jaa du Rick, kan inte säga att det är överrasskande direkt. Det får mig dock osökt att tänka på följande inlägg: http://fpnacka.blogspot.com/2010/08/folk-uppfattar-valloften-som-loften-det.html

@Per: Nu vet jag inte vad du dillar om, men du tycks ha fallit i samma grop som det flesta politiskt intresserade, en ytterst ovetenskaplig uppfattning om att förbud- och prohibitions-politik fungerar. Så är alltså inte fallet.

Det blir inte fler heroinister för att man delart ut rena sprutor, det blir inte fler prostituerade för att man legaliserar bordeller, och det blir absolut inte fler pedofiler för att man slutar jaga dom heller.

Skulle du bli det bara för att möjligheten inte innebar att du blev utestängd ur samhället? Nej, det är alltså inte så det funkar. Bondförnuft och någorlunda sund moral gör att gemene man inte ändrar sig i dessa frågor. Det enda vi driver på med förbudspolitiken är att svarta pengar flödar in i kriminella nätverk, och individen får med rättsosäkerhet, sämre socialt omhändertagande etc. Dogmissbruk och osunda sexualiteter ska inte vara rättsliga problem, det ska vara vårdfall under konstruktiva premisser som inte driver offer och förövare till upprepade dåligheter. Ju mer det kommer i dagen dess bättre, vbi hjälper ingen genom att gräva ner problemen i lagstiftning.