EU-Parlamentet går vilse om fildelning

Europaparlamentet-parlamentet antog i dag en rapport som kräver hårdare tag mot fildelning, den så kallade Gallo-rapporten.

Rapporten konstaterar visserligen att det inte finns tillräckligt med fakta om fildelningens effekter och att mer fakta krävs. Men samtidigt vill den inte heller invänta sådana fakta, utan kräver att EU-Kommissionen redan nu tar i med hårdhandskarna mot fildelarna.

En annan märklighet är att rapporten vägrar att skilja på varuförfalskning och fildelning. Det gör att den landar i orimliga slutsatser som att fildelning skulle vara skadlig för folkhälsan.

— Det här är Europaparlamentet när det är som sämst. Istället för att först ta reda på fakta och därefter rekommendera lagstiftning, gör man precis tvärtom. Det här är en illa genomtänkt rapport som till stor del är ett rent beställningsjobb från de stora film- och skivbolagen, säger Piratpartiets EU-parlamentsledamot Christian Engström.

Gallo-rapporten rekommenderar bland annat att internetleverantörerna ska skicka ut varningsbrev till misstänkta fildelare.  Nätaktivister och organisationer som Journalister Utan Gränser har länge varnat för följderna om den går igenom.

— Det här är ytterligare ett steg mot att tvinga internetleverantörerna att agera övervakare på nätet. Vi riskerar att förlora nätets frihet, öppenhet och kreativa dynamik, säger Christian Engström.

Gallo-rapporten antogs med röstsiffrorna 328 mot 245 och 81 nedlagda röster.

— Detta  var naturligtvis inte vad vi hoppats på. Men man kan ändå konstatera  att nästan hälften Europaparlamentets ledamöter var av en annan åsikt  eller osäkra. Nu har vi fyra år på oss att vinna en majoritet för en ny,  reformerad upphovsrätt som inte jagar privata fildelare, säger Christian Engström.

Relaterad bakgrundsinformation:

Undersökningar, från bland annat den norska handelshögskolan, visar att  fildelningen inte har dabbat artisterna, bara skivblagen och deras förlegade affärsmodell. Artisterna har istället ökat sina inkomster. Läs mera här:

kontakta Christian Engström (PP), EU-parlamentariker, 070-6633780
kontakta Rick Falkvinge (PP), partiledare, 010-3333401