Piratpartiet ger fortsatt stöd åt Wikileaks demokratiarbete

Wikileaks talesperson Julian Assange har anhållits i sin frånvaro misstänkt för två våldtäkter under sitt stockholmsbesök. Dessa anklagelser rör Assange som privatperson och kommer därför inte att påverka samarbetet mellan Piratpartiet och Wikileaks.

— Det är jätteviktigt att fortsätta stödja Wikileaks. Siten tillhandahåller en värdefull  funktion som inte får vara känslig för vilka förespråkare den har, säger Piratpartiets vice partiledare, Anna Troberg. Det är rättsväsendets uppgift att utreda Assange och vår uppgift att skydda möjligheten att kunna avslöja maktmissbruk.

Polisanmälningen mot Julian Assange är svår att inte förknippa till de hot som uppstått i och med Wikileaks verksamhet, och har skapat en hel del spekulationer, men Piratpartiet manar till lugn.

— Vi skulle som parti vilja mana till lugn och vänta in mer information kring händelsen. Så lite som vi vill slänga Assange för vargarna, lika lite vill vi ifrågasätta de två kvinnor som anmält honom, fortsätter Anna Troberg.

Piratpartiets fokus kommer att kvarstå och fortsätta att handla om förändringar som är bra för samhället och demokratin.

— Kampen att skydda Wikileaks är lika viktig idag som den var igår. Wikileaks bedriver ett grundläggande demokratiarbete som vi stödjer, fortsätter Troberg.

Piratpartiets bidrag till Wikileaks fortsatta existens består av att partiet kommer att låta sitt namn agera politisk sköld åt Wikileaks servrar. Servrarna kommer att finnas på samma plats och skötas av Piratpartiets tekniker, och därigenom måste även Piratpartiet angripas för den som vill åt Wikileaks. Piratpartiet har dock inte något inflytande över Wikileaks arbete. Wikileaks servrar kommer att finnas på plats och vara igång genom Piratpartiets försorg inom några dagar.

Anna Troberg, vice partiledare för Piratpartiet, 010-3333402
Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet, 010-3333401