Pirater bordar Södertälje, stan blir lila!

Lördagen den 28 augusti rullar Piratpartiet in de stora kanonerna på Stora torget mitt i Södertälje och folkfesten Kringelfestivalen. EU-parlamentarikern Christian Engström, vice partiledare Anna Troberg och riksdagskandidat Johnny Olsson från Södertälje är några av dem som kommer och berättar om Piratpartiets framfart i Sverige, EU och världen. Det blir en heldag för alla att ta del av.

Integritet, kultur och kunskap är Piratpartiets tre kärnfrågor som står på torgmötets agenda.

Få har undgått FRA-lagen, rättegången mot The Pirate Bay och nu senast Wikileaks, som hotas av bland annat USA:s försvarsmakt – Pentagon – för att ha publicerat hemligstämplade dokument om kriget i Afghanistan.

Så sent som igår blev det klart att Piratpartiet donerar serverplats och bandbredd till Wikileaks. Vice partiledare Anna Troberg, som alltså finns hos oss i Södertälje den 28:e, kommenterar saken:
– Det här är ett av Piratpartiets kännetecken. Vi pratar inte bara, vi agerar. Vi använder egna resurser och egen tid för att förändra världen, medan andra politiker tillsätter utredningar och undviker ansvar.

Piratpartiet och Wikileaks agerande i dessa frågor är unikt inte bara i svensk politik, utan har ett enormt internationellt genomslag.

Piratpartiet tar tydligt strid för rätten till ett privatliv och är starka motståndare till den nuvarande politiken som leder mot kontrollsamhället. Vi tänker också reformera ett trasigt patentsystem som idag bara gynnar storföretag, missgynnar småföretag och Sveriges nya entreprenörer.

För mer information om torgmötet den 28 augusti samt bokning av intervjuer för media:
Erik Lönroth, vice kommunledare för Piratpartiet Södertälje, 070-4013684
Rasmus Rudengren, pressansvarig, 073-0500717