Piratpartiet sköter Wikileaks’ nya servrar

Piratpartiet kommer att sköta driften av flera nya Wikileaksservrar. Diskussioner pågick under förra veckan som en direkt följd av Piratpartiets tidigare erbjudande om att hjälpa Wikileaks med serverplats och bandbredd. Avtalet mellan Piratpartiet och Wikileaks slutfördes under när Wikileaks talesperson Julian Assange var i Stockholm i helgen.

— Wikileaks arbete är viktigt för hela världen, säger Piratpartiets vice partiledare, Anna Troberg. Vi vill bidra till att maktmissbruk exponeras och till att makthavare ställs till svars för sina handlingar.

I förra veckan uppmanade Piratpartiet de andra partierna att hjälpa Wikileaks med deras demokratiarbete. Piratpartiet har i och med överenskommelsen tagit ett kliv fram och axlar en viktig del av ansvaret, och fortsätter att uppmana andra partier att hjälpa till. Wikileaks nya servrar kommer alltså att finnas hos Piratpartiet som sköter om dem.

Piratpartiet donerar serverplats och bandbredd utan kostnad till Wikileaks. Partiet anser det vara en del av sitt politiska uppdrag.

— Det här är ett av Piratpartiets kännetecken, säger Troberg. Vi pratar inte bara, vi agerar. Vi använder egna resurser och egen tid för att förändra världen, medan andra politiker tillsätter utredningar och undviker ansvar.

Wikileaks är konstant under angrepp eller hot om angrepp från korrupta eller maktmissbrukande organisationer som vill dölja sin verksamhet från allmänheten. Piratpartiets erbjudande välkomnades av Wikileaks talesperson Julian Assange:

— Vi är glada för den hjälp Piratpartiet ger oss, säger Wikileaks talesperson, Julian Assange. Våra organisationer delar till stor del grundläggande värderingar, och jag hoppas att vi ska kunna förbättra världen tillsammans i framtiden.

Assange ser också med spänning fram emot det svenska valet och vad det kan komma att innebära för pressfriheten och Wikileaks verksamhet.

— Vi hoppas att riksdagen under nästa mandatperiod kommer att göra ordentliga ansträngningar för att stärka det svenska presskyddet, säger Assange. Västerländska demokratier är inte alltid så fria som man skulle kunna tro, och pressfriheten behöver ständigt skyddas. Vi skulle speciellt uppskatta om Sverige kopierade Islands Initiativ för Modern Media, vilket är en uppfattning som vi delar med Piratpartiet.

Överenskommelsen mellan WikiLeaks och Piratpartiet är ett första steg:

— Vi ser flera andra möjligheter att samarbeta med Piratpartiet i framtiden och ser fram emot att gå vidare med dem, avslutar Assange.

Anna Troberg, vice partiledare för Piratpartiet, 010-3333402
Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet, 010-3333401

Kommentar: när pressmeddelandet gick ut stod en tredje person här, i rollen som svensk pressekreterare för Julian Assange. Vi har blivit ombedda att plocka bort den personen som kontakt i det publicerade pressmeddelandet eftersom vederbörande inte kan få kontakt med Assange (det kan i stort sett ingen) och vederbörande var trött på att bli uppringd av hela världens media med den förväntningen. Det florerar konspirationsteorier om varför personen försvann men det har alltså en väldigt enkel förklaring.

Bilder från avtalssigneringen:

Alla bilder är fria att använda enligt CC0 / Public Domain utan några som helst restriktioner. Fotografen, Rickard Olsson, får anges om man vill.

Julian Assange och Rick Falkvinge skriver pressmeddelande

Julian Assange och Rick Falkvinge signerar avtal – 1

Julian Assange och Rick Falkvinge signerar avtal – 2

Julian Assange och Rick Falkvinge skakar hand – 1