Swift-avtalet: Det är inte terrorismen, utan övervakningsstaten som hotar vårt samhälle

Idag kommer EU-parlamentet godkänna det så kallade Swift-aftalet, som innebär att data om europeiska privatpersoners och företags banktransaktioner skickas till USA i bulk.

- Detta är ett dumt och onödigt beslut. Det är ett uttryck för att Europaparlamentet låter sig dras med i den masspsykos om terrorism som politikerna odlar för att kunna bygga ut övervakningsstaten, säger Piratpartiets ledamot i Europaparlamentet Christian Engström

- Det är inte terrorister som hotar vårt samhälle i dag. Snarare är det de europeiska politikernas övervakningshets som är ett hot mot vårt öppna samhälle, säger Christian Engström.

- Swift-avtalet innebär överföring av data i bulk om europeiska medborgares och företags banktransaktioner till USA:s terroristjägare. För några månader sedan ansåg en stor majoritet i Europaparlamentet att det var oacceptabelt. Det nya avtalet ändrar ingenting i sak. Ändå kommer socialdemokraterna, liberalerna, kristdemokraterna och de konservativa i dag att rösta ja. Det känns ryggradslöst, säger Christian Engström.

ring Christian Engström, Europaparlamentariker för Piratpartiet, 070-663 37 80
ring Henrik Alexandersson, presskontakt, +32 484 088 770
se Piratpartiets Presscenter, http://press.piratpartiet.se,  för pressbilder, logotyp med mera