Piratpartiet rasar över registrering av nätsökningar

För en kort stund sedan nåddes vi över Twitter av nyheten att Europaparlamentet just antagit en skrivelse om att utvidga datalagringsdirektivet, som idag säger att alla kontakter vi tar med våra medmänniskor ska registreras, till att även våra webbsökningar på tex Google ska registreras.

— Det är helt huvudlöst att Europaparlamentet nu vill utvidga det redan oerhört integritetskränkande datalagringsdirektivet, säger Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet. Att lagra alla webbsökningar innebär att myndigheterna ges tillgång till en mer eller mindre komplett kartläggning av en persons internetvanor.

Deklaration 29, som den kallas, innebär att alla sökningar på nätet ska lagras i upp till två år för att kunna användas av myndigheter mot den som sökt. Bollen går nu till EU-kommissionen som ska återkomma med ett konkret lagförslag. Piratpartiet menar att det här är en oacceptabel kränkning som leder till självcensur:

— Det måste stoppas, och det omedelbart, säger Rick Falkvinge. Vi har arbetat hårt i flera veckor i parlamentet och på hemmaplan för att stoppa det här från att gå igenom, men det räckte inte. Vi måste nu stoppa detta i ministerrådet och i EU-kommissionen, säger Rick Falkvinge.

— Det betyder, i klartext, att vi måste byta ut den övervakningsvänliga svenska EU-kommissionären Cecilia Malmström mot någon som kan stå upp för medborgarnas integritet. Och det betyder att vi måste tvinga den svenska regeringen att agera kraftfullt i ministerrådet mot datalagringsdirektivet som helhet, säger Rick Falkvinge. Detta kan vi bara uppnå med Piratpartiet i riksdagen. Sällan har det varit så tydligt varför Piratpartiet behövs.

En skriven deklaration i EU-parlamentet kan läggas fram av vem som helst, och blir automatiskt antagen när en majoritet av EU-parlamentarikerna skrivit under den. Denna deklaration har haft en mycket påkostad kampanj i EU-parlamentsbyggnaden, och påstår sig arbeta mot pedofili. Falkvinge menar dock att detta är ett svepskäl.

— Kampanjen har varit medvetet utformad för att bara spela an på känslor, och har medvetet dolt avsikten att registrera alla sökningar som görs på nätet, säger Falkvinge. Detta har varit dolt i siffror och beteckningar som bara insatta känner igen. En välfinansierad kampanj har misslett europaparlamentariker till att skriva på för att kränka sina väljares fundamentala rättigheter. Man måste fråga sig vem som ligger bakom detta.

— Sverige måste nu göra en kraftig markering att en sådan övervakning inte är förenlig med grundläggande medborgarrätter, säger Falkvinge. Det första steget är att vägra införa någon del av datalagringen och deklarera detta öppet.

Tweeten av @Wohlert som rapporterar från Europaparlamentet på Europaportalen: http://twitter.com/Wohlert/status/16389841089

Fler bakgrundsartiklar av @Wohlert: http://www.europaportalen.se/2010/06/aven-corazza-bildt-backar

Beskrivning av Skriftlig Förklaring 29 hos Europaparlamentariker Engström: http://christianengstrom.wordpress.com/2010/05/28/skriftlig-forklaring-29-for-datalagring-av-sokord/

ring Rick Falkvinge (PP), partiledare för Piratpartiet, 010-3333401