Nytt avtal (Acta) vill stänga av människor från Internet

Efter mycket påtryckningar från hela världens nätaktivister och Europaparlamentet har texten till Acta-avtalet offentliggjorts idag. Acta är ett nytt avtal mellan världens I-länder som ska straffa kopiering, både på nätet och av varor. Den preliminära texten som släppts visar att man i allt väsentligt vill förbjuda Internet som vi känner det.

— Det här är precis vad vi hade räknat med när upphovsrättsindustrin får vara med vid bordet, men folkvalda parlament hålls utanför, säger Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet. Det är postorderlagstiftning på den mest korrumperade tänkbara nivån.

Politiker har försökt lugna kritiker med att det inte handlar om några avstängningar från Internet. Men det släppta dokumentet visar att det är en kärndel av avtalstexten.

— De har ljugit hela tiden. Det står ju där i klartext på sidorna 19 och 20, säger Rick Falkvinge: om en internetleverantör inte stänger av ett abonnemang då internetleverantören får kännedom om påstådd fildelning, så blir internetleverantören skadeståndsskyldig. Man går förbi rättsväsende, domstolar, försvarare, rätten att betraktas som oskyldig, man går förbi allt och siktar in sig på internetleverantörernas avtal med abonnenten. Det ska räcka med en anklagelse från storföretagen för att någon ska bli av med sin Internetanslutning och rätten att delta i samhället, och metoden att upprätthålla det ska vara skräck och terror.

— Det här är en extrem ansträngning från 1980-talsindustrier att vrida tillbaka klockan till en tid när Internet inte fanns och då de behövdes, säger Rick Falkvinge.

Avtalet har kommit under tung kritik för att inte vara ett handelsavtal över huvud taget, utan ett försök att lagstifta mellan regeringar och ministrar, över huvudet på folkvalda parlament.

— Det är en skam för Sverige att svenska regeringen ger sitt gillande till både sådan här lagstiftning och sättet den tagits fram på, säger Rick Falkvinge.

Piratpartiet återkommer senare under dagen med fler kommentarer allteftersom texten analyseras.

ring Rick Falkvinge (PP), partiledare för Piratpartiet, 0708-303600
ring Anna Troberg (PP), vice partiledare, 0704-676273
se Piratpartiets presswebb, http://press.piratpartiet.se, för pressbilder med mera

Texten till Acta finns på http://trade.ec.europa.eu/doclib/html/146029.htm