Datalagring fungerar fortfarande inte

Det finns inga bevis på att datalagringsdirektivet löser fler brott. Det är Norska Aftenposten som avslöjar detta efter att de blivit delgivna en hemlig utvärdering av datalagringsdirektivet. Sverige har än så länge inte implementerat direktivet även om debatten har gått het i riksdagshuset.

— Nu kan vi konstatera att Sverige har gjort helt rätt som väntat och att vi måste fortsätta stå utanför direktivet, säger Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet. Det har hela tiden varit Piratpartiets hållning att datalagringsdirektivet är dåligt för Sverige, så det är underbart att få ytterligare bevis.

Datalagringsdirektivet gör så att telefon- och bredbandsoperatörer tvingas spara alla trafikuppgifter i minst 6 månader. Anledningen till detta är just att man ska kunna använda uppgifterna i brottsbekämpning, något som utvärdering nu visar inte fungerar.

Redan 2008 visade man att datalagringen i Tyskland leder till att människor slutar ringa sina psykologer, drogavvänjningskliniker eller relationsrådgivare på grund av rädslan för att det ska kunna hittas i filtret. I Storbritannien kan man även använda datalagringen för att hitta fildelare trots att tekniken är till för att stoppa ”allvarlig brottslighet”.

– Det är en trygghet för folk att veta att man kan ringa känsliga samtal utan att bli avlyssnad. Piratpartiet tycker att det är en grundläggande rättighet för alla medborgare att kunna säga vad man vill till vem som helst, och känna sig trygg i det, avslutar Rick Falkvinge.

ring Rick Falkvinge (PP), partiledare för Piratpartiet, 0708-303600
ring Anna Troberg (PP), vice partiledare, 0704-676273
se Piratpartiets presswebbhttp://press.piratpartiet.se,  för pressbilder med mera