Datalagringen förklarad okonstitutionell i Tyskland

Idag deklarerade den tyska författningsdomstolen att den tyska implementationen av datalagringsdirektivet strider mot den tyska konstitutionen. Piratpartiet menar att den svenska regeringen nu måste ta sig samman och vägra införa direktivet i Sverige.

– Datalagringen innebär att alla våra mobiltelefoner blir statliga spårsändare, säger Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet. Hur vi rör oss i vardagen, vem vi pratar med och vilka vi skickar mail till lagras i enorma databaser som kan användas för att kartlägga våra liv. Självklart är det grundlagsvidrigt att kränka rätten till ett privatliv på det sättet.

Den svenska alliansregeringen har förhalat implementationen av direktivet i flera år, utan att våga ta ställning mot datalagringen. Nyligen kom även de rödgröna partierna överens om att datalagringen måste införas i svensk lag. Piratpartiet är idag det enda partiet som menar att Sverige ska vägra införa datalagringen.

Den tyska författningsdomstolen, liksom tidigare den rumänska författningsdomstolen, menar att den tyska implementationen av direktivet strider mot rätten till privat kommunikation. Domstolen säger även i sitt utslag att all lagrad data omedelbart ska raderas.

– Nu är det bara en fråga om politisk vilja att stoppa direktivet även i Sverige, säger Rick Falkvinge. Piratpartiet tänker kämpa mot det här direktivet tills alla möjligheter är uttömda, och den tyska författningsdomstolens utslag bekräftar att vi kan lyckas i den kampen, avslutar Rick Falkvinge.

Den tyska författningsdomstolens utslag:
Artikel om utslaget i Frankfurter Allgemeine:
Den rödgröna överenskommelsen:

kontakta Rick Falkvinge (PP), partiledare för Piratpartiet, 0708-303600
kontakta Anna Troberg (PP), vice partiledare, 0704-676273
se Piratpartiets presswebb, http://press.piratpartiet.se,  för pressbilder med mera