Piratpartiet agerar på internt fusk i två interna val

Piratpartiets funktionärer har upptäckt att både primärvalet till riksdagslistorna samt det snart avslutade distriktsledarvalet för Stockholmsdistriktet har utsatts för valfusk.

– Det inträffade är djupt beklagligt. Det är bara att konstatera att det aldrig går att skydda sig helt mot försök till fusk. Inom partiet råder just nu stark förstämning över det inträffade, säger Rick Falkvinge, partiledare.

Fusket hittades av partiets medlemsservice och kunde åtgärdas under en av de rutinmässiga kontrollerna av röstningen som genomförts.

– Vi genomför kontinuerliga kontroller men kommer nu att se till att skärpa dessa för att förebygga att något liknande inträffar igen. Distriktsledarvalet i Stockholm kommer att göras om från början, fortsätter Rick Falkvinge.

Partiets styrelse har i ett uttalande sagt att man bedömer att slutresultatet vad gäller riksdagslistorna inte påverkats nämnvärt. Man har däremot på den avhoppade medlemmens begäran tagit bort denne från riksdagslistan och flyttat upp de som stod efter. Förutom denna förändring får riksdagslistorna alltså stå kvar oförändrade.

– Vi ser det hela som en oerhört sorglig händelse, avslutar Rick Falkvinge. Medlemmen har självmant lämnat partiet och bett partiet om ursäkt och vi avser inte att gå vidare med detta.

Styrelsens protokoll från ikväll: http://forum.piratpartiet.se/Topic196994-517-1.aspx

kontakta Rick Falkvinge (PP), partiledare för Piratpartiet, 0708-303600
kontakta Anna Troberg (PP), vice partiledare, 0704-676273
kontakta Rickard Olsson (PP), sammankallande för partistyrelsen, 070-6350142