Piratpartiet om SWIFT: En seger för integriteten och demokratin

Idag röstade EU-parlamentet nej till att amerikanska myndigheter ska få tillgång till data om europeiska banktransaktioner. Beslutet är mycket glädjande och Piratpartiet, som redan för flera veckor sen krävde ett nej, är glada över att EU nu har lyckats säkra medborgarnas rätt till privatliv.

— Det svenska ordförandeskapet använde fula knep för att försöka få igenom avtalet, bland annat genom att se till att det klubbades dagen innan Lissabonfördraget trädde i kraft, säger Christian Engström, EU-parlamentariker för Piratpartiet.

— Men nu har vi lyckats stoppa förslaget, och det är jag väldigt nöjd med.

Swift är ett belgiskt företag som förmedlar banktransaktioner åt europeiska banker. Avtalet med USA var tänkt att öppna upp för amerikanska myndigheter att övervaka våra banktransaktioner i syfte att hitta terrorister. Avtalet var inte ömsesidigt, EU skulle alltså inte få tillgång till amerikanska banktransaktioner.

— USA har en tradition av att agera självsvåldig världspolis, så det var på tiden att vi satte ner foten, fortsätter Christian Engström. Fortfarande finns det mycket kvar att göra i EU för att värna medborgarnas integritet, men detta får ses som ett steg på vägen.

Christian Engström, EU-parlamentariker : 070-663 37 80
Henrik Alexandersson, presskontakt hos Engström: Mobil +32 484 088 770, Strasbourgkontoret +33 3881 77368, Brysselkontoret +32 228 47368
Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet : 0708-303 600