”Moderaterna går vilse i upphovsrättsdjungeln”

Moderaterna går idag ut i DN Debatt och pratar om att reformera upphovsrätten. Det står emellertid snabbt klart att de inte alls vill bygga ett digitalt deltagarsamhälle som bygger på Internets principer, utan ett som bygger på skivbolagens monopol på att välja vilken kultur som ska distribueras.

— Moderaterna pratar om en ”dynamisk” upphovsrätt, säger Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet. Men det enda man lyckas få ur sig är att skaparna ska kunna frånsäga sig alla rättigheter medan industrin ska skyddas.

Det som Moderaterna föreslår, ett enkelt sätt för skapare att bjuda ut sina verk, finns redan väl etablerat och kallas Creative Commons-licens. Artister, konstnärer och författare har länge haft möjlighet att avsäga sig sin upphovsrätt, eller välja under vilka villkor verken kan användas.

— Man föreslår alltså att öppna dörrar på glänt som har varit vidöppna sedan åtminstone åtta år, fortsätter Falkvinge. De måste ha levt i en grotta för att tro att detta är nyskapande eller någonting som sätter Sverige i en särställning. Fria artister har däremot sedan länge drabbats av regelrätta attacker mot de verkligt nyskapande plattformar de haft tillgång till för att få ut sina verk, exempelvis The Pirate Bay. Det är inte bara tjänster från musikindustrin som ska ses som innovationer.

Moderaterna hyllar skivbolagsägda Spotify, och menar i artikeln att ”den mycket utbredda kopieringen står i vägen” för skiftet till det digitala samhället.

— Moderaterna har inte förstått frågan, säger Falkvinge. Det är den mycket utbredda och etablerade fria kopieringen som ÄR skiftet till det digitala samhället. Inte att bevara 1980-talets kulturella monopol till varje pris och därigenom fortsätta att strypa nyetablering och mångfald.

Utan att förstå innebörden, så har Moderaterna försökt att piratkopiera Piratpartiets principer. När man använder ord utan att förstå sammanhanget de används i, så tappar de syfte, kraft och framför allt mening. Först skriver M att ”upphovsrätt är inte äganderätt”, men sedan blandar de in det naturrättsliga argumentet ”rätt till frukten av sitt skapande”, som om en fabriksarbetare skulle ha rätt till företagets vinst.

— Om Moderaterna menar allvar med att de vill leda Sverige in i det digitala samhället så är det enkelt, avslutar Falkvinge. De kan börja med att riva upp Ipred-lagen. Sedan kan de legalisera all ickekommersiell fildelning. Då har de kommit en liten bit på väg till Piratpartiets visioner.

Utspelet på DN Debatt: http://www.dn.se/opinion/debatt/moderaterna-ska-jobba-for-en-dynamisk-upphovsratt-1.1015204

Creative Commons: http://creativecommons.org/

kontakta Rick Falkvinge (PP), partiledare för Piratpartiet, 0708-303600
kontakta Anna Troberg (PP), vice partiledare, 0704-676273