”Domen är vår biljett in i Europaparlamentet”

Idag förklarades The Pirate Bay olagligt av tingsrätten i Stockholm. Den internationella uppmärksamheten har inneburit att pirater över hela Europa har organiserat sig. För Piratpartiet i Sverige innebär domen ett kraftigt ökat folkligt stöd och därmed större möjligheter att nå EU-parlamentet.

— När Sverige väljer att olagliggöra en av våra mest framgångsrika ambassadörer visar det hur viktigt vårt arbete i Piratpartiet är. De folkvalda idag verkar mer vara ute efter att vinna över utvecklingen än att representera befolkningen. Det vill vi ändra på, säger Christian Engström, Piratpartiets toppkandidat till EU.

Att förklara kulturskatten The Pirate Bay för olaglig är att skjuta bredvid målet och föra utvecklingen tillbaka. Det är fel väg anser Piratpartiet. Internet, som idag blivit en integrerad del av samhället, är under ständig attack från särintressen som bedriver lobbyverksamhet i EU.

— Vi har länge varit en ledande IT-nation, men med sådana här åtgärder ser vi snabbt till att hamna på undantag och bli beroende av andra nationers godtycklighet. The Pirate Bay är en unik plattform för kulturspridning mellan vanliga människor och för oberoende artister. Det vill vi bevara.

Dagens folkvalda har för klent på fötterna för att stå emot eller många gånger ens inse att medborgarnas rättigheter trampas på.

— Anledningen till att Piratpartiet finns och behövs har sällan varit tydligare. Domen är vår biljett in i Europaparlamentet, avslutar Christian Engström. Fildelning är positivt för samhällsutvecklingen, vilket dagens unga väljare förstår.

kontakta Rick Falkvinge (PP), partiledare för Piratpartiet, 0708-303600
kontakta Christian Engström (PP), förste vice ordförande, 070-6633780
kontakta Anna Troberg (PP), andra vice ordförande, 0704-676273
se Piratpartiets Pressweb, http://press.piratpartiet.se, för pressbilder och liknande

Nicklas skrev

Vem vill ha östberg till svensk mark ? Jo , tydligen bara de som inte förstår vad hon egentligen har gjort. Hon får jätte gärna sitta livet ut i amerikanska finkan om de skulle vara så .

Nicklas skrev

LILA aka LIGIZT skrev

Även om jag ej är något större fan av konspirationsteorier så var ditt inlägg intressant, o vem vet?

Denna regering har ju redan erkänt att de haft hemliga (tidigare nekade dom) diskussioner angående Östberg.

Och vem är egentligen emot överföringen av henne till svensk mark btw?
Men detta hemlighetsmakeri kring det hela??

Alltid när det gäller USA så ska silkesvantarna fram, vare sig det gäller fängslade svenskar eller mediamaffian :-(

Nu får man iaf hoppas på ett
(förhoppningsvis fler)mandat till maktens boningar. Det ser juh trots allt ljust ut förnärvarande hehe :-D

LILA aka LIGIZT skrev

Och vem är egentligen emot överföringen av henne till svensk mark btw?
Men detta hemlighetsmakeri kring det hela??

Nu får man iaf hoppas på ett

ed skrev

Så här gick det till:
1. representant för svenska regeringen fick påtryckningar från white house
2. representant gick med på att fixa en hård dom, men fick lite morot från white house i form av att bla Annika Östbergs skulle släppas, samt att USA skulle hjälpa till med påtryckningar för att även få Dawit Isaak fri. Piskan bestod i att man skulle world trade sanktionera sverige.

Jag har förstahands information om detta och skulle kunna gå ed på att det jag nu säger är sant. Om ni inte tror mig vänta några dagar så skall ni se att Dawit snart landar i Sverige också.

ed skrev

Så här gick det till:
1. representant för svenska regeringen fick påtryckningar från white house

Poya skrev

Att SEB chefen får 147 miljoner från SEB i pansion medans barn svälter i u-länder och att tusentals ungdomar är arbetslösa i sverige är något annat hindra än någon fildelar.

Poya skrev

Dennis Nilsson skrev

Galileo och Copernicus hade det också tufft. De två fick svara i inkvisitationens domstol för sitt kätteri.

Samma sak upprepas igen idag med den moderna inkvisitationens dom mot Pirate Bay.

Som bekant vet vi att Galileo och Copernicus ideér segrade till slut. :-)

Dennis Nilsson skrev

Som bekant vet vi att Galileo och Copernicus ideér segrade till slut. :-)

Tommy k Johanssons blogg om datorer & Internet skrev

Pirate Bay: 1 års fängelse och 30 miljoner i skadestånd…

Nu har domen fallit. Samtliga fyra åtalade får 1 års fängelse och skadeståndet hamnar på 30 miljoner kronor.
De fälls för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen – däremot fälls de inte för förberedelse till brott, vilket de också å…

Tommy k Johanssons blogg om datorer & Internet skrev

Pirate Bay: 1 års fängelse och 30 miljoner i skadestånd…

Thomas skrev

Så, hur ser det ut med den monetära biten, eller är det något som ska dömas om senare?

Thomas skrev