De ungas dom – Ung Pirat är enda vägen framåt!

Idag gick Piratpartiets ungdomsförbund Ung Pirat om MUF i antal medlemmar. Ung Pirat blir därmed Sveriges största politiska ungdomsförbund. Förbundet fick efter den uppmärksammade domen mot The Pirate Bay tidigare idag 1500 nya medlemmar på mindre än 9 timmar.

– Svensk ungdom slåss idag för sin livsstil och sin framtid. I en globaliserad framtid kommer demokratin och samhällsutvecklingen knappast att kunna garanteras med ett föråldrat synsätt på den nya teknikens möjligheter. Vi vill slåss för en värld där kulturen och kunskapen är fri, säger Stefan Flod, förbundsordförande Ung Pirat.

Internet är en viktig del av det nya samhället och allas våra liv. De yngre har förstått vart utvecklingen är på väg och sätter nu ned foten. Inget ungdomsförbund växer så fort som Ung Pirat och när ungdomen engagerar sig politiskt är det en tydlig signal att man inte tänker sitta passivt och se på hur vuxenvärlden river ned kunskapssamhället.

– Sveriges ungdom har talat och vi borde lyssna. Det är ungdomen som på allvar har förstått kraften och värdet av fri och delad kunskap och kultur. När vi nu har en engagerad och välinformerad ungdomsrörelse inom politiken är det centralt att etablissemanget faktiskt också hör vad de har att säga, avslutar Stefan Flod.

Medlemsfördelningen i ungdomsförbunden ser ut som följer

• Ung Pirat 9200 medlemmar
  • Moderata Ungdomsförbundet 9153 medlemmar
  • Socialdemokratiska ungdomsförbundet: 5431 medlemmar

Ung Pirats hemsida

Ung pirats medlemsutveckling sen starten

Ungdomsförbundens medlemsantal på wikipedia

För mer information kontakta:

Förbundsordförande Stefan Flod: tel: 0730881001 mejl: stefan.flod@ungpirat.se
Förbundssekreterare: Tobias Björkgren tel: 0733323529 Mejl: tobias.bjorkgren@ungpirat.se

Om Ung Pirat:

Förbundet Ung Pirat är Piratpartiets ungdomsförbund. Ung Pirat är en bred organisation som vill skydda privatlivet och fri kommunikation. Fri kunskap, delad kultur och integritet är viktiga grundpelare i Ung Pirats vision om samhället. Ung Pirat har medlemmar som vill hjälpa till att bevara ett öppet och demokratiskt samhälle och anordnar olika sorters evenemang och aktiviteter. Ung Pirat grundades i december 2006 och är nu Sveriges största politiska ungdomsförbund.