Piratpartiet har yngsta EU-kandidaten

Ellen Söderberg, som är uppväxt i Umeå men bor i Malmö sedan två år, är årets yngsta kandidat till Europaparlamentet. Hon kandiderar för Piratpartiet, fyller 18 bara tre dagar före valdagen, och är den yngsta kandidaten som Valmyndigheten kunnat hitta i något EU-val.

— Vi har inte kunnat finna en yngre kandidat i något tidigare Europaparlamentsval, berättar Valmyndigheten. Inte sedan vi grundades 2001.

Piratpartiet har en unik struktur som gör att alla kan komma fram på mycket kort tid, oavsett ålder. Genom att utnyttja ny teknik kommunicerar partiet i hastigheter som äldre partier inte kommer i närheten av. Söderberg menar att det gör att ungdomar kommer fram på ett helt annat sätt:

— Det här är en sak jag uppskattar med Piratpartiet, säger Ellen Söderberg. Man är verkligen betydelsefull som individuell aktivist, även om man är ung.

Rick Falkvinge, partiledare, håller med:

— Vi är väldigt stolta över hur vi hjälps åt att lyfta fram varandra och att lyfta in nya förmågor i kampen för att bygga kunskapssamhället, säger Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet. Vi har otroligt skickliga aktivister i alla åldrar. De äldre partierna förstår inte vad de går miste om genom att hålla de yngre borta från moderpartiet, utom räckhåll för riktig politik, tills de blivit över 30. Det är åtminstone 15 aktivistår som slösas bort. Per aktivist.

Foton och grafik:

Pressfoto på Ellen Söderberg, 18M (foto av Carl Johan Rehbinder). Får användas fritt så länge fotografens namn anges.

Valmyndighetens lista över valsedlar till EU-valet.

kontakta Ellen Söderberg (PP), EU-parlamentskandidat, 0738-121295
kontakta Rick Falkvinge (PP), partiledare för Piratpartiet, 0708-303600