SOM 2007: Stödet för fildelning ökar

Den årliga SOM-rapporten från Göteborgs Universitet visar att det nu är fler som vill legalisera fildelning än behålla det kriminellt. Tidigare har denna trend bara varit tydlig bland yngre, men syns nu i alla åldrar. 42% vill legalisera fildelning medan endast 31% vill behålla det kriminellt.

— Att allt fler ser fördelarna med fildelning är knappast förvånande, säger Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet. Tekniken är här för att stanna, och ju fler som lär sig använda den, desto mer ändras attityden till fildelning. Tyvärr så kommer det nog inte leda till någon förändring hos dagens riksdagspartier, de är alldeles för upptagna med att vara en skrikig gammelindustri till lags för att lyssna på den allmänna opinionen.

SOM-rapporten visar samtidigt att det finns en tydlig opinion, 47%, för att artisters rättigheter ska stärkas. Detta visar tillsammans med opinionen för legaliserad fildelning att konflikten mellan nya artister och gamla strukturer äntligen börjar synas, menar Piratpartiet:

— Det här ställer konflikten mellan artister och förlagslobby på sin spets, säger Falkvinge. Fildelningsdebatten är inte en konflikt mellan artister och fildelare. Det är en konflikt med gammelförlag och föredettingar på ena sidan och nya, hungriga, fildelande artister som inte behöver förlagen på andra sidan. De nya artisterna upplever att dagens strukturer är skapade för att hålla dem borta från publiken, till förmån för förra generationens artister.

— De oskyldiga offren i den här konflikten blir allmänheten, som faller offer för de medborgarrättskränkande och rättssäkerhetskränkande lagar som gammelindustrin kräver, säger Falkvinge. Nu senast en lag om att industrin ska få större befogenheter än polisväsendet.

Över en tredjedel (34%) av svenskarna i ålderssegmentet 15-29 laddar idag hem musik minst en gång i veckan, enligt rapporten. När det gäller film och TV-serier är siffran också hög, 23%.

— När man tittar på 15-åringar som yngsta gräns för fildelare förstår man inte hur utbredd den vanan är, avslutar Falkvinge. Igår berättade en tjej för mig hur hennes sjuårige bror hade lärt henne fildela när hon var nio år. De som har växt upp på nätet ser fildelning för den fantastiska distributionsmetod det är. Inlåsning och bestraffning av kulturälskare uppfattas inte som någonting positivt.

Grafik – opinion för fildelning i SOM 2007:

(om din mailklient inte laddar grafiken, så finns den också på press.piratpartiet.se.)

Rapporten Samhälle-Opinion-Massmedia 2007 från Göteborgs Universitet

kontakta Rick Falkvinge (pp), partiledare för Piratpartiet, 0708-303600