Piratpartiet största partiet bland bloggare

Bloggvärldens väljarundersökning BvU publicerade idag nya siffror där Piratpartiet för första gången särredovisas. Det visar sig att Piratpartiet har närmare 40 procent av partisympatierna bland Sveriges nyaste opinionsbildare.

– Det här är inte förvånande, säger Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet. Bloggarna är den nya generationen opinionsbildare, och de är precis lika frustrerade som vi är över att etablissemanget inte begriper att ny teknik har ändrat maktbalansen i grunden. Därför förstår vi att de dras till Piratpartiet i stor utsträckning, för det är vi som driver de frågorna.

Opinionssiffror från BvU publiceras varannan månad och brukar förutspå trender, om än inte siffror, även i generella väljarsympatier. Undersökningen görs av miljöpartisten Björn Wadström.

– Alternativet ”övriga partier” steg som en raket efter FRA-debatten i somras, säger Björn Wadström som gör mätningen. Då fanns inte Piratpartiet med som eget alternativ. Nu när Piratpartiet särredovisas, så visar det sig att nästan 40% av bloggosfärens partisympatier ligger där. Det är en mycket kraftig förändring från innan sommaren.

I övrigt har oppositionen ett övertag över alliansen, precis som i generella väljarundersökningar. De tre största partierna bland bloggare och bloggläsare är Piratpartiet (38,7%), Sverigedemokraterna (17,6%) och Miljöpartiet (8,4%), i den ordningen.

– Att ha nästan 40% bland bloggare och bloggläsare är naturligtvis inte samma sak som att ha det i riksdagsvalet 2010, avslutar Falkvinge. Men det innebär att ha ett stort strategiskt övertag bland Sveriges viktigaste opinionsbildare. De sympatier som har så här starkt stöd hos opinionsbildarna är normalt också de som slår igenom bland allmänheten.

GRAFIK: Väljarsympatier i BvU 2008:5, procentenheter.

Finns även på press.piratpartiet.se ifall din mailklient inte hämtar bilderna automatiskt.

GRAFIK: Alliansen mot oppositionen i BvU 2008:5.

SIFFROR: Väljarsympatier BvU 2008:5 i siffror

I dessa siffror är osäkra väljare och ickeröstande borträknade.

m 6,5%

kontakta Christian Engström (pp), vice ordförande, 070-6633780
se Piratpartiets Pressweb, http://press.piratpartiet.se

Om BvU:

Bloggvärldens Väljarundersökning (BvU) 2008:5 omfattar automatiserade intervjuer med 440 446 bloggare och bloggläsare under september och oktober 2008. Frågan som ställts är ”Vilket parti röstar du på om det är riksdagsval 2008?”.