Regeringen skickar fildelningspropaganda till skolor

Regeringen har i dagarna skickat ut 20.000 exemplar av en folder om upphovsrätt till skolor. Piratpartiet påpekar att den är full av sakfel, och menar att den är propaganda som ensidigt går skiv- och filmindustrins intressen.

– Regeringen har i detta förklätt partsinlagor som opartisk information, säger Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet. Foldern upprepar alla de gamla trötta argumenten från skiv- och filmindustrin om varför upphovsrätten inte ska ifrågasättas. Den innehåller dessutom direkta sakfel. Sådan politisk propaganda får absolut inte skickas till skolor.

I foldern påstås bl.a. att upphovsrätten kom till under upplysningstiden. Detta är fel i sak och ett påstående som ofta upprepas av upphovsrättslobbyn, eftersom det låter positivt. Upphovsrätten skapades den 4 maj 1557 av Drottning Mary I i England som ett medel att kontrollera, förfölja och avrätta regimkritiker, vilket på den tiden betydde protestanter. Falkvinge menar att hela foldern är propaganda:

– Man skriver att ”upphovsrätten är grunden för det kreativa skapandet”, säger Falkvinge. Detta är helt enkelt fel och är ett påstående som bara går upphovsrättslobbyns intressen. Foldern är full med sådana okritiska påståenden. Upphovsrätten är högst kontroversiell idag, vilket knappast kan ha gått regeringen förbi. Det är allvarligt att regeringen försöker få detta att passera som opartisk information.

I foldern sägs det bland annat att ingen kommer att vilja skapa något kreativt material om alla kan använda det fritt. I själva verket har mer fritt video- och ljudmaterial producerats än någonsin tidigare sedan Internet kom. Bara YouTube tar emot över två års nyskapad TV-produktion varje dag.

– Det här är motsvarigheten till om den borgerliga regeringen skulle skickat ut informationsmaterial till skolor där man t.ex. hyllade marknadshyror. Detta är politisk propaganda förklädd till information. De flesta elever är smarta nog att genomskåda det, men sådant här får absolut inte förekomma, avslutar Falkvinge.

kontakta Rick Falkvinge (pp), partiledare för Piratpartiet, 0708-303600
kontakta Christian Engström (pp), vice ordförande, 070-6633780