FRA-motståndet har inte tystnat

Den folkpartistiska riksdagsledamoten Camilla Lindberg sa i programmet Gomorron Sverige i SVT1 i morse att FRA-lagen nu är acceptabel, och att hon har alla kritiker med sig. Uppgiften dementeras med kraft av både organisationen StoppaFRAlagen.nu och Piratpartiet.

- Det grundläggande problemet är och förblir att staten bereds tillgång till medborgarnas privata kommunikation. Så länge det första trafikurvalet sköts av ett statligt organ — FRA eller något annat — har ingenting i grunden förändrats, säger Anna Petersson från StoppaFRAlagen.nu.

Även Piratpartiet är fortsatt starkt kritiska.

- Vi är lika kritiska som förut till FRA-lagen. Allt som innebär att kablarna kopplas in betyder att det i praktiken fortfarande handlar om massavlyssning av svenska medborgare utan brottsmisstanke. Det är inte acceptabelt i en demokrati, säger Piratpartiets partiledare Rick Falkvinge.

Piratpartiet tog tydligt ställning mot FRA-lagen redan i sitt valmanifest inför valet 2006 och har arbetat hårt mot lagen ända sedan dess.

- Camilla Lindberg har ingen rätt att uttala sig å FRA-motståndarnas vägnar, säger Rick Falkvinge. Hon själv må ha givit upp kampen, men vi som hela tiden varit emot massavlyssningen är fortfarande kritiska.

Det nya lagförslaget lämnar ett stort antal frågetecken. Det är oklart exakt vem som ska sköta filtreringen och när den ska ske. Det är också oklart vad som egentligen avses med det luddiga begreppet ”trafikstråk”. Dessutom kommer tilläggspropositionen att läggas i december och röstas om tidigast nån gång under nästa vår. Det betyder att lagen som den står hinner träda i kraft och att kablarna kan kopplas in.

- Riv upp, gör om, gör rätt, var kravet vid demonstrationerna mot FRA-lagen den 16 september. Det kravet gäller fortfarande. Det behövs en bred parlamentarisk utredning, inte ännu fler frampressade kompromisser i slutna rum, säger Rick Falkvinge.

kontakta Anna Petersson, StoppaFRAlagen.nu, 073-9959374
kontakta Rick Falkvinge (pp), partiledare för Piratpartiet, 0708-303600
kontakta Christian Engström (pp), vice ordförande, 070-6633780
se Piratpartiets Pressweb, http://press.piratpartiet.se

SVT Gomorron Sverige: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=92724&lid=20080926&lpos=SVT1_0000_sitelink&from=tabla
(inslaget 7:15, ca 9 min in i inslaget)

Blogginlägg av Rick Falkvinge (pp): Totalsvek om FRA från även fp nära?
Blogginlägg av Christian Engström (pp): Nytt FRA-svek planeras
Piratpartiets Valmanifest 2006: http://docs.piratpartiet.se/valmanifest2006.pdf