Internationella pirater i Malmö

I Malmö samlas i slutet av veckan representanter för ett flertal olika Piratpartier i Pirate Parties International för att delta i Europeiska sociala forumet. Med seminarier och andra evenemang hoppas de kunna vinna över fler rörelser till sina åsikter.

– Den politiska piratrörelsen har fått den här fantastiska möjligheten att samla alla möjliga aktivister från det digitala samhället, säger Amelia Andersdotter, en lokal aktivist från Ung Pirat Lund. I våras hade svenska pirater möjligheten att sätta ned foten i FRA-frågan. Vi kunde ta ställning mot att man krymper privatlivet och kränker människors integritet i brotts- och terroristbekämpningens namn. På ESF kommer vi ha en möjlighet att uppmärksamma ännu fler av de här skadliga förslagen. Vi kommer att ha ett seminarium om FRA på lördagen, och en workshop om mer hållbara strategier än förtryckande övervakning.

På söndagen är det ett seminarium om upphovsrätt och medborgarrätt. Ole Husgaard pendlar över från Köpenhamn för att delta.

– Med de här evenemangen hoppas vi kunna öka medvetenheten om våra frågor bland de rörelser och personer som besöker ESF, säger Ole Husgaard, ordförande i det danska piratpartiet. Upphovsrätt och patentlagar har oerhört stora dolda kostnader, och stor inverkan på vårt samhälle. De här lagarna försvaras av en upphovsrättslobby, vars primära intresse är att skydda sina intäkter. Intäkter som huvudsakligen kommer från transaktionskostnader av de monopol-skapande lagarna. Men deras argument håller inte för granskning, samma grupper som bedriver lobbyismen ligger också bakom många av de kränkande lagar vi sett senaste åren. Lagar som inkräktar på medborgerliga rättigheter som yttrandefrihet och integritet.

De politiska piraterna hoppas kunna hjälpa andra föreningar och intresserade grupper med information om skadligheten med alltför starka patent- och upphovsrättslagar.

– Vi har gått på djupet i dessa frågor, och vi vet vilka argument som fungerar, säger Reinier Bakels från holländska piratpartiet. Han är doktorand i patenträtt och har kommit till Malmö för att hålla ett seminarium om de skador patent ger upphov.

– Genom att dela med oss av vår kunskap, vill vi hjälpa andra att hitta de argument de behöver för att förespråka ett bättre samhälle. ”Sharing is caring,” avslutar Bakels.

Snild Dolkow, ordförande Ung Pirat Malmö 076 – 202 67 07
Gustav Nipe, förbundsstyrelseledamot Ung Pirat 070 – 876 54 84
Amelia Andersdotter, ansvarig för Ung Pirats ESF-projekt 076 – 854 74 10

Datum och tider

17-21 september hålls European Social Forum 2008 (ESF) i Malmö. Pirate Parties International, representerat av delegater från fem olika nationella piratpartier, och Ung Pirat (den svenska ungdomsorganisationen kopplad till Piratpartiet) kommer att delta vid forumet. Vi arrangerar en rad aktiviteter under forumet och bjuder in pirater och andra intresserade till flera evenemang:

Fredag, 19 september, kvällen: Grillkväll och ”hangout night” för pirater med vänner. (17:00– Snilds bakgård!)

Lördag, 20 september, 09:30-12:30: Seminarium och workshop om FRA, datalagring and demokrati. (Folkets hus, Rosengård, festsalen)

Söndag, 21 september, 09:30-12:30: Seminarium om upphovsrätt, medborgarrätt och patentlagstiftning i det digitala samhället (Rosengårdsskolan, Rosengård)

Onsdag-söndag, 17-21 september, hela dagen: Ung Pirat och Pirate Parties International kommer att ha ett informationsbord där vi tillhandahåller information som rör piratfrågor. CD-skivor, broschyrer, och t-shirts, knappar med mera. Informationsbordet är beläget vid Ystadsgatan/St Matteuskyrkan i Malmö.