Piratpartiet: Skandal att FRA spanar i kabel

Idag blev det känt att FRA redan avlyssnar kabeltrafik. Detta berättade FOI på ett seminarium anordnat av Centern. Uppgiften bekräftades senare av en person i Försvarsutskottet.

– Detta bryter mot post- och telehemligheten och är inte lagligt under några omständigheter, säger Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet. Det här var bekräftelsen jag hoppades aldrig skulle komma. Jag trodde att FRA åtminstone bara försökte böja reglerna, inte bryta dem rakt av och strunta i det.

Uppgiften lämnades först av Magnus Norell på Totalförsvarets Forskningsinstitut. Den upprepades senare under seminariet av Staffan Danielsson (c), som är Centerns representant i Försvarsutskottet.

– Idag har FRA tillgång till hela kabelnätet, men man spanar selektivt, sade Staffan Danielsson (c).

– Det här aktualiserar kravet på en sanningskommission, säger Falkvinge. Om bara hälften av det som kommit fram stämmer, så kan inte FRA tillåtas fortsätta existera som myndighet. Förstår inte regeringen hur allvarlig situationen är?

kontakta Rick Falkvinge (pp), partiledare, 0708-303600
kontakta Christian Engström (pp), vice ordförande, 070-6633780