Piratpartiet stöttar FRAs senaste offer

Den svenske bloggaren Henrik Alexandersson blev idag JK-anmäld av FRA därför att han tagit del av och publicerat information som läckt från FRA. Dokumentet visar att FRA inte bara avlyssnat svenska medborgare, utan dessutom lyssnat i kabel trots att det varit strikt förbjudet.

- Att hemfalla åt att skrämma människor till tystnad ligger helt i linje med den kritik som framförts mot lagen hittills. Bloggosfären lär inte låta sig skrämmas i första taget, men nog är det obehagligt att staten inte kan låta sig granskas utan att det slutar på det här viset, säger bloggaren Emma Marie Andersson.

Myndighetens agerande betyder att journalister som avslöjar maktmissbruk riskerar fängelse, något som bara hänt i Sverige en gång tidigare, också då i ett fall som hade med olaglig avlyssning och åsiktsregistrering att göra – IB-affären.

– Det finns visserligen skrivningar i lagen som förbjuder att man tar del av information som kan äventyra rikets säkerhet, men i det här fallet är det uppenbart att FRA vill sätta munkavle på Henrik Alexandersson därför att informationen är pinsam för dem, säger Rick Falkvinge, partiledare för piratpartiet.

– Piratpartiet sluter upp bakom Henrik Alexandersson och andra medborgarrättsaktivister, bloggare och journalister genom att publicera det aktuella dokumentet på vår hemsida. Det ligger i allas intresse att själva få se det och bilda sig en egen uppfattning om huruvida det gör någon skada förutom att dra ner brallorna på FRA och avslöja deras illegala verksamhet, avslutar Falkvinge.

FÖR MER INFORMATION:

• ring Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet, 0708-303600, eller